Smärtlindring vid förlossning ?

ja nu efter besöket hos Bm i måndags så har tankarna snurrat.
William födde jag med endast lustgas och det gick galant :D
värkarna gjorde inte sådär mördar ont som jag trott men man ska aldrig säga aldrig denna gång.
Allt gick så fort med William han liksom bara kom helt utan förvarning.
Denna gång vill jag uppleva förlossningen lite mer jag vill ha akupunktur och ta ett bad iaf ;D
i förlossningsplanen står det att jag inte är lika skeptisk till EDA som sist dock att jag gärna inte vill ha det och absolut inte kvaddlar !  Sista så va EDA helt uteslutet med då jag va livrädd för den men har nu ändrat inställning men ser det dock som en sista utväg om det blir för smärtsamt eller långdraget. Smärtan kundes kontrolleras riktigt bra sist och tack gud för att miskinen till lustgasen låter precis som man "ska" andast för den hjälpte mig igenom alla värkar.

Hur ser ni på det här med smärtlindring vid förlossning ?
Själv skulle jag vilja prova att köra helt utan lustgas och se hur det slutar för va ju utan tills jag va öppen 6 cm sen tog dom den vid 10cm då hjärtljudena gick ner så körde ju endast syrgas på slutet så den kanske inte behövs?! Ja det visar sig


Längtar iaf helt galet mkt tills bebis är här och skulle hällst av allt vilja att den kom typ nu, direkt ;D <3
men det visar sig när den lilla är redo men jag tror verkligen att jag går över denna gång då jag så gärna vill ha den ute hos oss lite tidigare typ Andreas semester passar ju bra att behöva åka in då han är hemma och allt och slipper ska ta sig från sthlm. Eller vad säger du bebis?  20 juli passar bra ! skämt och sido

Kommentarer
Postat av: Linnea

Verkar lite lika sådär vi ... EDA är min största skräck.. När jag födde V så endast provade jag lustgasen , men den är jag också rädd för, då jag tappade kontrollen totalt!Men jag är rädd för Alvedon tillochmed... Och tar inte ens det när jag har ont i huvudet... Knäpp sådär jag ! Men jag har alltid sagt att naturligt så långt det går är det bästa! Fast å andra sidan? Varför ska man ligga och ha ont i onödan när hjälp finns? Egentligen?:P Det är olika det där hur man vill ha det... Man får nog känna efter när man är där helt enkelt:P Hoppas eran lillplutta kommer ut snart! =)

2011-07-08 @ 09:21:47
Postat av: Anna

Jag tog ryggmärgsbedövning och lustgas med Max. Fick dock komplikationer av ryggmärgsbedövningen. Benen orkade inte bära mig i början- kunde inte gå på toa och fick därför kateter. Tror även förlossningen hade gått fortare utan men det gick fort ändå: ca 10 timmar. Ångrar det iaf inte. Men det kanske beror på olika smärttrösklar? Vad vet jag.. Hellre att jag fick komplikationer (som ändå var lindriga) än att Max skulle fått det! :-) Kände en del panik under förlossningen innan jag fick ryggmärgsbedövningen och efteråt kunde jag koncentrera mig bättre på andningen. Men det beror ju oxå på hur man är. Jag är väldigt spruträdd och var livrädd när jag skulle få den, men det gick kanonbra. Innan förlossningen hade jag inte bestämt hur jag ville ha det med smärtlindringen, jag ville inte utesluta något eftersom jag inte visste hur jag skulle uppleva det. Och en förlossning känns ju aldrig som en annan, försök utan om det är så du helst vill ha det, men våga prova något annat om det är för jobbigt. Som Lelle skrev: onödigt att ha FÖR ont om man kan undvika det. Men självklart är naturligt det bästa.. andra barnet brukar ju komma fortare oxå.. :-) Det kommer gå kanonbra vad du än väljer. <3

2011-07-08 @ 23:16:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0